Többen jelezték, hogy nem igen frissül a blog. Ennek oka egyszerű: mivel mostanában nem nagyon adja ki a gép a kirándulás lehetőségét, így nem nagyon van miről beszámolnom. Azért most egy picit mégis megpróbálkozok mesélni kalandomról a szervekkel:

Román rendőrrel egyszer akadt dolgom, de az emlékezetes.... Szituáció a következő: Levi elindult szépen, kijártam a parkolóból, és előre. Aztán rájöttem, hogy nem jó az irány, se és meg kell fordulni az úton, a parkolóban kevés a hely: oké fordulunk. Közben látom, hogy a Politia (helyi sündőrség) fehér Daciaja ott áll a sarkon, gondolom nagyon nem érdekel, nem arra megyek. Na de, miközben fordulok látom hátranézés közben, hogy megindul felém a kollega és hevesen integet - nyílván nem búcsúzási szándékkal. Mesélték helyiek, hogy itt a zsandárok is tudnak magyarul, mivel erősen kisebbségben vannak a románok itt a maga 2-3%-os arányukkal a magyarok 98%-ához képest. Az alábbi párbeszéd zajlott le az ablak letekerése után:

-Jó napot kívánok, mi a probléma?

-#@{}&""+!˘°˛``!   (a román részeket helyettesítem így :)   )

-Elnézést uram, beszél magyarul?

-#@{}&""+!˘°˛``!

-Sprechen Sie Deutsch?

-#@{}&""+!˘°˛``!

-Do you speak english?

-#@{}&""+!˘°˛``!

-Parlez vous francois? (én sem beszélek, de azért egy próbát megér, hiszen annyi ragadt rám a csigazabálóknál, hogy többre megyek mint a románnal)

-#@{}&""+!˘°˛``!

- Ti gavaris paruszki? (Ez annak az 5 mondatnak az egyike, amit tudok oroszul)

-#@{}&""+!˘°˛``!

- Parle vou italiano? (2 hónapig tanultam olaszul, hátha bejön :)   )

-#@{}&""+!˘°˛``!

Annyit kihámoztam egyre vehemensebb és bunkóbb beszédéből, hogy stop masina! Oké. Félreálltam, és megkértem egy járókelőt, hogy segítsen kommunikálni a biztos úrral.Tudtam, hogy nagyon nem tud mibe belekötni, hisz mindenem rendben van, kivéve talán, hogy nem 2 hanem csak egy elakadásjelző háromszögem van, de ezt nem szokták nézni. Nagynehezen kihámoztuk, hogy mi a probléma: szerinte nem volt bekapcsolva a biztonsági övem. Mondom jaja, jogos a felvetés, DE tolatás közben a hátranézés könnyítése végett megengedi a KRESZ :) Itt bepöccent egy picit, mert látta, hogy kapufa. Gondolta menti a menthetőt: Kérdőre vont, hogy miért fordultam meg? Hát mondjuk azért, mert a parkolóban nem volt elég hely, és hát mégiscsak Farkaslakára megyek és az balra van, nem jobbra. Ezzel nem akart egyetérteni, de aztán mikor mutattam a táblát neki, hogy Targu Mures balra, akkor nem nagyon tudott mit kezdeni velem. Felajánlottam, hogy odadom a papírjaimat, ha igényli, aztán látva a magyar papírjaimat, tisztelgett és elköszönt :) Mókás volt a szituáció két szempontból: ha nem találok valakit aki érti a nyelvet, akkor szarban vagyok, másik, hogy tipikus esete annak, hogy a rendőr az itt is rendőr. Nem várom el, hogy beszéljen a nyelvemen, de azért 6 nyelvből 1-en igazán tudhatott volna :)

"Mindenki rendőrnek születik, csak van, aki továbbtanul!"

A bejegyzés trackback címe:

https://erdely2010.blog.hu/api/trackback/id/tr912158310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bringasnandi 2010.07.18. 13:46:49

Mondtad volna neki ezt: "Szucs pulá" :)
Tuti nem engedett volna tovább :)
De azért nem gyenge ábrázata lett volna :) :)
Amúgy meg azt kellett volna neki mondanod, hogy: "nustiu romuneste" és akkor talán nem baszakszik továbbra is annyira románul...

windclon 2010.07.18. 13:50:31

@bringasnandi: jaja, az az egyetlen mondat amit ismerek románul. Na akkor tuti, hogy elvisz bulizni...
Egy szót sem beszélt semmilyen nyelven, próbáltam a segítségemmel is megértetni vele, hogy jussunk közös nevezőre/nyelvre :) De legjobb az volt, amikor felismerte, hogy magyarországi magyar vagyok és rá volt írva az arcára, hogy "na menj ám a.......ba!" :)

Albu 2010.07.26. 01:49:29

Tényleg az lehetett a döntő, hogy azt hitte, lehet veled keménykedni, hogy csak nem akarod beszélni a megszálló „homogén nemzetállam” egyetlen hivatalos nyelvét. :-)

Volt pár éve állami pénzből kampány Értékeld a sokféleséget címmel, rákerült a plakátokra tatár és a gáborcigány mellé a magyar is. Pont egy fazon, aki a szöveg szerint maga sem hitte el, hogy egy magyarból is lehet rendőr. www.edrc.ro/projects.jsp?project_id=56

Na, ezért az élményért is irigyellek.

Albu 2010.07.26. 02:14:34

Közben megtaláltam 4 videót a 7-ből, amit PHARE-pénzből készítettek, de azóta a kampány oldala is megszűnt. www.youtube.com/user/gorceaa#p/u Az első szászul beszél, a másik három románul – ez is beszédes számomra. Nem hiába, ezeknek másfél évszázados tapasztalatuk van a nemzetiségek mesterséges beolvasztásában. (Raffay: A vajdaságoktól a birodalomig.)

A negyedik a magyar, szövege:
Úgy érzem, a véremben van a rendőrszakma… Az újságban láttam a hirdetést, hogy magyar rendőröket keresnek. Gondoltam: hogyan, magyarok a Romániai Rendőrségben? – És valóban, az emberek is szívesebben beszélnek olyan rendőrrel, aki mégiscsak beszéli a nyelvüket; és ráadásul engem ismernek. – Három gondom volt: mit fog szólni a családom, a barátaim hogyan fogják fogadni, és mit fognak gondolni az emberek… Meg akartam mutatni, hogy bárhol lehetsz rendőr, csak ember legyél…

Szúnyog a szélviharban. Becsülöm érte. És a filmet is értékelem, mégha csak kötelező EU-s formaság volt.

windclon 2010.07.26. 06:02:09

@Albu: Ez a három gond dolog nagyon nagy :) Amúgy a vasutasoknál ugyanezt a mentalitást figyeltem meg, mert amikor rájött, hogy nincs közös nyelvünk, csakazértis nyomta románul és egyre hangosabban, pedig attól még nem vagyunk előbbre... :)

Albu 2010.07.26. 14:17:20

Egy filmben hallottam a nagy vizen túlról: számonkérő felhangon valakinek, aki nem értett szót vele: We are on Earth—we speak English.

Bár az egyszerű embertől nincs mit többet várni, nyilván nem érti, mit is tehetne egy olyan emberrel, aki nem érti meg, és ez földühíti. Az iskolából hozza azt a képet, hogy itt ő a király, és mások alkalmazkodjanak hozzá.

De ezt is csak mi látjuk így, és tartjuk furcsának. Mások teljesen jól megvannak a nyelvükkel. Néha azt érzem, csak mi, magyarok merünk kicsik lenni, és érezzük magunkat a te nyelvtudásodnál (vagy az enyémnél) kevesebbel cikinek.
check.blog.hu/2009/07/06/miert_vilagnyelv_az_angol/fullcommentlist/1#c6406644
tanulasmodszertan.blog.hu/2009/09/25/miert_vagyunk_sereghajtok_nyelvtudasban

Kolozsvárott csak 4 magyar mozdonyvezető van. Néha találkozom váradi kallerral, de az is ritka. Madéfalván láttam magyar pénztárost. De a munkanyelv a román.

Kíváncsi vagyok, hogy van ez Svájcban. A Koronához tartozó Horvátországban nagyjából így volt: a vasúti szabványszövegekben magyarul ment a keretszöveg, de az időt horvátul, a vágányszámokat pedig németül mondták :-)

Albu 2010.07.28. 22:27:55

“– I don't speak Klingon, you freak.
– He's on the phone with his parents. That's Hindi.
– I don't care what made-up language it is. On Earth, we speak in English.”
süti beállítások módosítása